Fjärilshuset Haga

När det är kallt och lite regningt så är det perfekt att spendera lite tid inomhus med barnen. Vi har tidigare varit i fjärilshuset, detta var dock innan de öppnade hajakvariet. Vi har länge velat åka dit och se det men vi undviker gärna massor av folk och trängsel. Bästa dagen att åka på barnaktiviteter och slippa trängsel är midsommardagen. Flera parker är öppna, som kolmården, junibacken och då fjärilshuset. Perfekt dag att slippa trängsel. Förra året åkte vi till kolmården och det var superbra. Inga köer till någon aktivitet.

Fjärilshuset har öppet mellan 10-17. Kostar 135kr per vuxen och 70 per barn över 4 år. Det finns parkering, men den är inte stor. Kostar 20kr per timma. Biljetten gäller hela dagen, så man kan gå ut och sen gå in igen om man visar kvittot.

Detta ställe ligger i en stor park, alltså mycket yta för barn att springa runt på. Här kan man också ha med picknick och sitta ute och äta. De har ett café med sittplatser både inne och ute (jättemysiga sittyta ute med palmer mm). Självklart säljer de GB glass samt massa leksaker/prylar till barn, många med koppling till fjärilar/fiskar.

Vi har en 4 åring och vår vistelse denna gång varade ca 1-1,5 timma. Man är alltså här ganska kort tid. Fjärilsdelen är rolig, det är jättevarmt och fuktigt. Hajdelen vart en besvikelse för mig. Det är några hajar i ett stort akvarium, fattigt på andra fiskar. Jag hade nästan önskat att det fanns mer fiskakvarium, som ett riktigt akvarium/tropicarium. Tycker Tropicariumet mitt emot kolmården är så mycket bättre och mer värt pengarna (där är inträdet 120/vuxen och 60/per barn). Där får man också klappa ormar/spindlar/rockor och se dykare mata hajar.. Åk hellre dit om ni vill besöka undervattenvärlden =).

Här kommer i alla fall lite bilder från dagen:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA bild (22) OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Categories: Fjärilshuset | Tags: , , , , , , , , , , | Leave a comment

Östasiatiska Museet-Skeppsholmen

Jag har länge velat besöka Östasiatiska museet i Stockholm och när jag läste att de har en japansk figur utställning tänkte jag att det är perfekt tillfälle att gå med familjen. Utställningen heter Japan: kingdom of characters. Figurerna är tecknade, alltså bl a Hello kitty som jag tänkte skulle bli en hit för dottern. Museet ligger jättevackert beläget på Skeppsholmen med underbar utsikt över gamla stan. Själva utställningen blev jag lite besviken på, det var egentligen bara figurer i plast (människostorlek) samt lite text om dem. Det var helt ok, vissa saker var intressanta att läsa om, men utställningen var mindre än vad jag hade förväntat mig. Själva museet  är bra och det går fort att gå igenom det. De har ett lekrum där de har roliga aktiviteter för barn samt en liten shop. De har också en guidad tur på helgerna, den tog inte vi. Vi var där i ca 1 timma och det räckte för oss. Dottern hade roligt, mest kul var nog lekplatsen med draken.

Inträdet går på 90kr per vuxen. Parkering finns utanför.

Utställningen pågår endast till denna helg (15 juni) så passa på. Ett perfekt avbrott om man turistar i stan och vill gå in och vila/äta/leka =).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA Vackra utsikten från ingången till museet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Categories: Östasiatiska museet, Resa nära Stockholm / Utflykter nära Stockholm | Tags: , , , , , , , , , , , | Leave a comment

Annorlunda Weekendresa: Peking!

Nu såg jag att SAS släppt jättebilliga biljetter till Asien, bl a till Peking. Detta påminde om en resa vi gjorde ett tag sen.

Några år sedan var vi sugna på att resa bort en weekend. Vi tittade på Rom eller Reykavik. Vi insåg att de ställena är riktigt dyra när det handlar om en weekend på 4 dagar. Av en slump kollade jag vad en resa till Peking skulle gå på och det visade sig att det skulle bli billigare än de två europeiska alternativen samt lite mer häftigt. Så vi valde Peking.Vi valde att åka just i Mars innan turistsäsongen är igång. Då kan man också få resan till riktigt bra pris.

Onsdag till söndag reste vi. Hotell hittade vi på hotels.com. Sviten på 4 stjärniga Red Wall hotell blev det (för 400kr natten!). Gångavstånd till det mesta. Vi hann med allt vi ville på dessa 4 dagarna. Heta tipset är att fråga på hotellet om de kan ordna en bil med chaufför för dagen (fr 6-18). Vi betalade 600kr för detta och det var så värt det. Vi valde att direkt kl 6 bli hämtade på hotellet och köra till kinesiska muren (så vi är där innan alla turister och bussar). Vi hade med oss lite frukost eftersom vi var där vid 7 (det tar en timma att åka dit i lugn trafik). Det finns en starbucks och ett svenskt cafe nära ingången till muren, de öppnar dock vid 8. Vi var nästan själva på muren från 8 och när klockan blev 11 och alla turister kom var vi påväg ner och kunde åka till lite andra ställen under eftermiddagen. Rekommenderar att hyra bil med chaufför starkt!

Vi tyckte att Peking och alla dess attraktioner var mäktiga och våra förväntningar överträffades. Riktigt mäktigt.

Tips: Toaletter i Peking finns runt varje hörn och är väl utmärkta på gatorna. I båsen består toaletten av ett hål i marken. Vill man ha en toalett som ser ut som våra så väljer man handikapptoaletterna =). Då känner man sig som hemma.

Varning för extremt farliga trafiken (speciellt för gång-trafikanter). Övergångsställena är läskiga, speciellt de stora.

Så här såg vår resa ut:

Dag 1.

Ankomst till hotellet. Utgång mot parken Jingshan park som är som ett berg bakom hotellet. Underbar utsikt över staden Peking och över “Förbjudna staden”.

P1010396 Utsikten från berget :   P1010403 P1010410  Vi fortsätter sen promenaden mot sjöområdet Lake district och beihaiparkenP1010443 P1010447 Jättefina paviljonger längs med sjön. P1010467 Mysiga restaurangområden finns precis vid norra delen av Beihai sjön, precis vid början på Quianhai sjön samt början på Houhai sjön. Området heter Lotus Lane. På västra sidan om sjöarna så finns många äldre områden. Jättemysigt.  P1010470 P1010471 Underbara Kinesisk-Västerländska fusionrestauranger är stort i detta område. P1010479 P1010482 P1010483 Påväg hem igen. Vi passerar “Förbjudna staden” som lyser innanför murarna.

Dag 2:

Vi börjar dagen med att hänga på låset till Förbjudna staden. Här blir det turisttätt fort, främst stora grupper asiatiska turister. Här räckte 2 timmar för oss. Riktigt mäktigt och detta får man inte missa om man åker till Peking. Mycket större och häftigare än vad vi förväntat oss.

P1010502 P1010537 P1010542

Vi fortsätter promenaden ut ur förbjudna staden och mot Temple of heaven, också ett känt landmärke. Själva templet var vi inte imponerade av, däremot låg det i en vacker park där folk utförde karate, tanter matade fåglar..kändes lite autentiskt helt enkelt. Ett härligt avbrott från stressen. Framför parken ligger Pearl Market där man kan fynda leksaker mm och är mest känt dom bästa stället att fynda pärlor, därav namnet Pearl Market.

P1010544 Temple of heaven.  P1010546 P1010560 Pearl MarketP1010562 Vi avslutar med att åka till stora shoppingcentret Oriental Plaza. Här är det som i vilket vanligt stort shoppingcenter som helst. Stort, alla kända märken finns representerade, caféer, restauranger samt starbucks. Här köper vi på oss lite mackor, juice samt muffins till morgondagens äventyr.

Dag 3:

Vi börjar med taxi till Sommarpalatset som ligger ca 30 minuter fr hotellet.

P1010580 En magisk plats. Här spenderar man gärna halva dagen. P1010581 P1010594 P1010599 P1010629 P1010636 Mycket backar och palats på berg. Vacker utsikt över sjön. P1010642 P1010646 P1010647 P1010655 P1010668 P1010687 P1010692 Självklart måste man klä ut sig och bli fotograferad i traditionella kinesiska kläder =). Alla kineserna tyckte vi var jätteroliga.  P1010702 Eftermiddagen spenderas i Peking city igen. Massor av matmarknader där man kan prova allt sorts kryp =). P1010697 P1010696 P1010703 P1010704 Eftermiddagen och kvällen spenderas i city.

Dag 4:

Kinesiska muren: Vi blir upphämtade av vår chaufför (som hotellet ordnat för 600kr, 6-17 chaufför med bil.). Framme vid muren vid Badaling kl 7. Väntar på att de öppnar och sen går vi nästan själva runt på muren =). Vi höll vänster efter ingången, tuffare rutt med fler backar, men ännu mindre folk =).

P1010757 P1010769 P1010740 P1010760 P1010790 Tur att man har frukost och kaffe med oss =). P1010809 kopia P1010824 Vid kl 11 har vi fått vår dos av kinesiska muren och känner oss klara. Nu börjar alla turistbussar dyka upp och vi är påväg ner igen för att åka tillbaka till staden Peking och besöka äldre delar av staden och besöka områden med hutonger (äldre boenden). P1010853 P1010866 P1010868 P1010874 P1010883 Vi avslutar med att promenera runt i staden och upptäcka fler marknader. Vi ber chauffören släppa av oss mitt i stan och så fortsätter vi till fots.

Dag 4. Sista dagen:

Vi återvänder till vårat favoritområde The Lake district (Beihai lake, Qianhai lake och Houhai lake). Sitter och tar det lugnt på Starbucks uteservering vid sjön. Njuter av det fina vädret och utforskar området lite mer innan det är dags att åka mot flygplatsen.

P1010888 P1010889 P1010899 P1010906 P1010931 P1010936 P1010956 P1010965 P1010975 P1010986 Farväl Peking för denna gång.

Denna resa gjorde vi innan vi fick barn. Eller rättare sagt jag var 6 veckor gravid när vi åkte. För barn finns Beijing Zoo (dock väldigt folktätt). Blue Zoo (ett stort akvarium/undervatten zoo) samt självklart alla parker att leka i. Jag personligen skulle inte åka hit med små barn, men självklart går ju det också =).

Categories: Kina-Peking, Resor i Världen | Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , | Leave a comment

Sist men inte minst: Tulum

Det sista tipset för semestern i Mexico måste vara ett besök i Tulum, både för ruinernas skull samt för den otroliga strandens skull. Ha med picknick och njut, en jättebra utflykt över dagen. Bussar går från Playa del Carmen nästan varje timma och kostar ca 10 USD per person.

P1000833 P1000825 P1000838 OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA P1000832

Categories: Mexico | Tags: , , , , , | Leave a comment

Att göra i Yucatan

När man är i Playa del Carmen under kort tid så vill man slappna av så mycket som möjligt och njuta av stranden/havet/maten och ha en härlig lugn semester, men det finns vissa saker man inte får missa. Jag klarar inte riktigt av att bara ligga på stranden hela dagarna medan min make gärna gör just det. Så det blev inte så mycket aktiviteter som jag önskat, men jag måste säga att det var värt att ta det lugnt på stranden också.

Hotellen samarbetar med olika “utflykts/äventyrs”-byråer och det finns flera företag som har små bås på stränderna eller i centrum, så det är lätt att hitta aktiviteter att göra =). Apollo har också utflykter de erbjuder sina kunder.

Det jag absolut tycker man inte får missa är pyramiderna Chichen Itza samt Coba (stränder finns överallt, inte ruiner), dessutom ligger de ca 2-3 timmar ifrån Playa del Carmen vilket inte alls är farligt. Sen borde man också passa på och simma i Cenotes (underjordiska grottor). Sen kan man simma med delfiner, snorkla, dyka, segla, åka zipline (det är det jag ångrar att vi inte gjorde)..ja alternativen och kombinationerna är nästan oändliga. Det negativa med Mexico är att alla aktiviteter kostar ganska mycket, nu när dollarn är svag så är det mer prisvärt, men jag tycker man ska kolla över vad som finns att göra och välja ut det som passar en bäst. Man kommer inte hinna göra allt under en 2 veckors semester och det är inte värt att stressa.

Chichen Itza. Hela området är mäktigt. Tyvärr får man inte längre klättra upp till toppen sen en turist ramlat ner och skadat sig. Hit är det inga problem att ta med barn.

En Cenote, ett stort vattenhål i marken eller underjordisk grotta kan man säga. De är vanliga just på Yucatan halvön.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Coba Ruinerna. Absolut värt ett besök, däremot kanske inte bästa stället för mindre barn (de kommer inte kunna klättra upp för branta ojämna trapporna och det är trångt med folk).

Utsikten från toppen av Coba ruinen. Riktigt häftigt. På väg upp så kan man se apor hoppandes i träden i djungeln, riktigt långt bort från vardagen i Sverie.

En mindre turist affär i en liten stad längs med vägen mot ruinerna.

P1000672  Xcaret Park är en nationalpark korsat med vattenland/äventyrsland. Absolut värt ett besök både för vuxna med eller utan barn.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I Xcaret finns massor av aktiviteter. Här kan man bland annat dyka/snorkla igenom grottor (jag tyckte det var lite obehagligt eftersom vissa är helt kolsvarta), men det finns något för alla. Man behöver nästan 2 dagar här eftersom det finns otroligt mycket att uppleva. Det finns skåp där man kan låsa in sina värdesaker under vistelsen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAP1000597OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Simma med delfiner är en upplevelse man kan få uppleva i Xcaret, men det kostar.

Underbart stor park där det finns vråer, vikar och hängmattor där man kan vara någorlunda själv.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Som sagt så finns hur mycket som helst att göra. Jag skulle också vilja våga simma med valhajar och snorkla på revet vid Isla de Mujeres, om/när vi åker tillbaka. Det är inte billigt med aktiviteter, men vissa saker måste man passa på att göra när man är i Mexico.

Categories: Mexico, Resor i Världen | Tags: , , , , , , , , , , , , , | Leave a comment

Mexico-Playa del Carmen

Nu när det är vinter och kallt här hemma i Sverige så är det perfekt att drömma sig bort till varmare breddgrader. Mexico är ett av resmålen vi gärna skulle återvända till. Några år sedan hade vi en helt underbar vistelse på Hotell The Reef Playacar (vi åkte med Apollo) i Playa del Carmen, där vi spenderade vår smekmånad.

Optimala perioden att resa till Playa del Carmen är mellan jan-mars, vi åkte i slutet på maj främst för att priserna var så låga då. Apollo var enda bolaget som fortfarande flög dit och vi tog deras sista flyg för säsongen. Mexico är härligt oavsett, men det man får vara beredd på under maj månad är att det kan börja ösa regn, vara lite åska och väldigt fuktigt. Mellan juni och oktober är det regnperiod/orkanperiod. Fördelar med att inte åka under högsäsong är självklart att priserna är lägre och att det är färre turister, vilket passar oss perfekt. Jag skulle nog inte åka mellan juni-oktober, däremot är  maj helt ok. Vi hade jättebra väder hela förmiddagarna, åska och regn vid 14 och sen vacker sol igen under eftermiddagen =). Skulle gärna åka hit med dottern. Det finns hur mycket som helst för barn att göra ( i alla åldrar).

I Mexico finns hur mycket som helst att uppleva när det gäller  äventyr, natur, historia, romantik, avslappning och underbart god mat. Vi hann med en del, men det finns så mycket mer.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hotellet ligger direkt på stranden. Man behöver egentligen inte gå utanför hotellets område, här finns nästan allt för en bra semester. De har ett apotek och läkare på hotellområdet och jag rekommenderar starkt att man tar med sig medicin mot diarré från Sverige. Maten är jättebra, men bakteriefloran är annorlunda i denna värme och det är alltid bra att ha med något som man förstår hur man använder, speciellt om man reser med barn.

Mysiga liggplatser om man inte vill ligga direkt i solen.

Helt underbart vatten.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAP1000283

Lågsäsong. Man behöver inte vakna tidigt för att få bra solstolar på stranden.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Självklart finns katamaran och jetski att hyra samt flera andra “vattenaktiviteter” tillgängliga på stranden.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAP1000719  Litet centrum nära hotellet. 20 min promenad bort från hotellet ligger Playa del Carmen centrum, där finns mer shopping (vanliga kedjor) och restauranger. I Mexico kan man hitta riktigt fina smycken av silver samt smycken av fina turkosa och korallfärgade stenar.

Längs med stranden är det lätt att få tag på god, svalkande, färsk frukt.

I Mexico hittar man riktigt god mat.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Categories: Mexico, Resor i Världen | Tags: , , , , , , , , , , | Leave a comment

Garpenberg Slott- Ett annorlunda slott

Förra året valde vi att åka bort under en helg till Garpenberg Slott (vi hittade en deal på lets-deal som var riktigt bra). Slottet är som en herrgård och ligger i södra dalarna ca 16 mil från Stockholm. Perfekt för en helgutflykt. Vi var där under december månad och då välkomnades man med glögg och pepparkakor vid ingången (det har aldrig smakat så gott med varm glögg som i -20 grader). Jättetrevlig personal. Detta är ett väldigt “kitchigt” slott. Stora huset är där man äter, är sällskaplig och handlar. Sovdelen ligger en liten promenad bort i en gammal skola som är omgjord till hotell (där finns också ett litet kök som man kan använda om man behöver på natten/tidig morgon om man inte orkar gå över till stora huset). Rummet var mysigt, däremot saknas en tv, vilket visade sig vara riktigt bra eftersom man annars lätt glömmer bort att umgås med varandra. Vi spelade sänka skepp och det var riktigt mysigt och kul =). Rekommenderar detta hotell. Bra mat och mysig och annorlunda miljö.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Glögg och pepparkakor vid ingången.

Rum 212.

Julbordet (fint juldekorerat).

Promenadvägen från huvudbyggnaden till sovdelen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I huvudbyggnaden finns massa rum med olika roliga detaljer att utforska.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Här finns ett stort utbud av maskeradmasker att köpa. De brukar ha en stor maskerad en gång per år som de är kända för.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lite mer produkter man kan köpa.

Vi hade en perfekt vistelse och skulle gärna återvända.

Categories: Garpenberg Slott, Julmarknader, Resa nära Stockholm / Utflykter nära Stockholm | Tags: , , , , , , , | Leave a comment

Julmarknad-Steninge slott

Detta år fick vi inte så mycket tid till julmarknader tyvärr. Den vi hann med var stora inomhusmarknaden i Steninge Slott (1500kvm övervåning). Riktigt fin marknad, men lite för lite mat för min smak. Jag saknade brända mandlar helt enkelt. Däremot fanns jättemycket när det gäller inredning. Övervåningen är julmarknad och bottenvåningen är butik samt restaurang. Det positiva med denna julmarknad är att den är inomhus och att man i lugn och ro kan gå runt utan att man fryser (ganska bra när man har barn som annars gnäller) =).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Categories: Julmarknader, Resa nära Stockholm / Utflykter nära Stockholm | Tags: , , , , , , , | Leave a comment

Coves del Canelobre

Sista stoppet för dagen är Coves de Canelobre. De ligger i staden Busot (en avstickare påväg från Benidorm till Alicante, ligger ca 25 km från Alicante). Detta är sista stoppet innan vår slutdestination flygplatsen. Hit hann vi precis till sista guidade turen (man får ej gå in själv). Kl 17.20 gick vår tur. Man är inne i ca 20 min och går på de olika våningarna. Jag har aldrig varit inne i en droppstensgrotta. Jag tyckte det var mäktigt, kändes nästan som en kyrka/katedral. Absolut ett ställe man borde se om man är i området. Här finns toaletter och en kiosk. Stället ligger lite off, men utsikten är otrolig. Inträde kostar 4€ per vuxen. Tänk på att det är kyligt i grottan, vilket vi  tyckte var skönt, det räckte med att ha kofta på sig.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Utsikt över bergen från parkeringen vid grottan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA   Mäktigt.

Då var det dags att åka till flygplatsen. Jättebra idé att hyra bil över dagen påväg till flygplatsen. Vi såg många fina ställen och vi hade allt bagage med oss hela tiden i bilen (Alicante flygplats är en av de mer trafikerade i Spanien men de har ingen bagageförvaring) så detta är verkligen ett toppen alternativ mot att sitta på flygplatsen i flera timmar. Trafiken runt Benidorm/Alicante är bra, vägarna är i jättebra skick. Vi såg mycket under denna vecka och det finns hur mycket mer som helst att se/uppleva. Benidorm är ett perfekt resmål för barnfamiljen, hit skulle vi gärna åka tillbaka.

Categories: Benidorm, Resor i Europa, Spanien | Tags: , , , , , , , , , , , , , , | Leave a comment

Cactus d’Algar-Botanical Cactus Garden

Dags för andra stoppet på vår dags-roadtrip:  Cactus d’Algar, en botanisk trädgård med kaktusar, ligger ca 5 minuter med bil från Fonts d’algar uppe i bergen (ca 30 min från Benidorm). Inträdet är 4€ per vuxen, 2€ per barn och de har öppet fr 10-20 under högsäsong och 10-18 resten av tiden. Här var det helt otroligt. Ägaren (en äldre man) var så trevlig (vi fick t ex lägga vår kamera på laddning hos honom) och det är hans privata kaktussamling man får se i denna botaniska trädgård. Jag tyckte det var otroligt vackert. Om man kunde ha kaktusträdgårdar i Sverige så är det det jag skulle ha. Riktigt mäktigt och detta är stället man inte får missa om man ändå tagit sig upp till vattenfallen. Här var vi i  ca 2 timmar, det finns toaletter, ett café samt en liten shop. Stället är enormt, man blir helt hänförd av hur vackert det är.

Categories: Benidorm, Resor i Europa, Spanien | Tags: , , , , , , , , , , | Leave a comment